22 Ocak 2022 Cumartesi

Anfaş’da Turizmcilerin 2022 Değerlendirmesi-Yılmaz Parlar





 



Anfaş’da Turizmcilerin 2022 Değerlendirmesi


Covid Salgını turizmde yeni seyahat trendlerinide beraberinde getirdi. İnsan tutumunu, niyetini temel alan, turistlerin davranışlarını, düşüncelerini anlayan bilinçli turizmin yeni akımlarını öngören yapılanma zorunlu oldu.

Önemli olan olası eğilimler, uzmanlara göre;  Siyasi çerçeve koşullarına bağlı olan, salgın dönem Turizmine kilit kararlar veren siyasi irade olmasına ve ne olacağını tahmin etmek çok zor görünmesine rağmen, sektör tüm krizlerin kralı olarak bilinen bu sürece çözümler üretiyor. Pazar katılımcıları, potansiyel talebi incelemek ve yeni ürünler hazırlamak için buna odaklanıyor.



18-21 Ocak 202 tarihli, ANFAŞ Hotel Equipment ve ANFAŞ Food Product fuarında HORECA sektörü panelinde “Güvenli Turizm Sertifikası” sayesinde 2021 yılı az yara ile geçmesine karşın 2022 yılına umutlu bakılıyor. 


Hayatımızda önemli bir yer tutan Güvenli Turizm Sertifikası, Kültür ve Turizm Bakanlığınca açıklanan sertifikasyon süreciyle de tesis denetlemeleri Türkiye’de tatil yapmak isteyen yerli ve yabancı misafirlerin ulaşımdan konaklamaya, tesis çalışanlarından yolcuların sağlık durumuna kadar uzanan geniş bir kapsamda önerilen tedbirleri bünyesinde barındırıyor.



Yoğun ilgi gören  “Sektörün Başlıca Sorunları” başlıklı panele   Kleopatra Otelciler Birliği Başkanı, ALTİD Yönetim Kurulu Üyesi Servet Şakiroğlu, Konaklı Turistik İşletmeciler Birliği Başkanı, ALTİD Yönetim Kurulu Üyesi Ali Orkan, POYD (Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği Başkanı) Başkanı Ülkay Atmaca ve Alba Hotels Genel Müdürü Selim Soylu konuşmacı olarak katıldılar. Moderatörlüğünü HOTED Onursal Başkanı ve Baş Danışmanı Hakan Halit üstlendi. 


Eğer hedefimizi rekorlarla geçen 2019 yılına göre koyacak  olursak hata yaparız.


Alba Hotels Genel Müdürü Selim Soylu, COVID-19 pandemisinin sıra dışı bir kriz olduğu, 2022 yılına dair hedef ve rakam vermenin güç olduğuna dikkat çekdi. 

Selim Soylu, “Eğer hedefimizi rekorlarla geçen 2019 yılına göre koyacak  olursak hata yaparız. Aynı şekilde yine pandemi koşulları ile geçen 2021 sezonuna bakacak olursak da aynı hataya düşeriz.”dedi



Bugün Antalya’da 4 otel açıldı, 150’den fazla açık otelimiz var


POYD Genel Başkanı Ülkay Atmaca;  “Güvenli Turizm Sertifikası” kavramı sayesinde Türkiye’nin 2020’yi 9 milyonun üstünde bir rakamla kapatdı. Sertifika sayesinde, kısa sürede tüm önlemleri alarak, tanıtım çalışmalarımızı ana turizm pazarlarımızda yaptık. 

Bugün Antalya’da 4 otel açıldı, 150’den fazla açık otelimiz var.” Sözleriyle 2019’daki tarihi başarıya yakın bir sezonun 2022’de bizi beklediğini öngördüğünü açıkladı.


TL’deki kaybımız özellikle AB pazarından bize turist olarak yansıyacaktır


Kleopatra Otelciler Birliği Başkanı ve aynı zamanda ALTİD Yönetim Kurulu Üyesi Servet Şakiroğlu “ TL’deki kaybımız özellikle AB pazarından bize turist olarak yansıyacaktır. 2022’de sayısal olarak 2019’a yakın bir rakamı ben de öngörüyorum” şeklinde 2022 yi değerlendirdi 


Türkiye çok özel bir jeopolitik konumda olan bir ülke


Konaklı Turistik İşletmeciler Birliği Başkanı ve aynı zamanda ALTİD Yönetim Kurulu Üyesi Ali Orkan; “Türkiye çok özel bir jeopolitik konumda olan bir ülke. Etrafımızda her an dengeler değişebiliyor. Bu nedenle siyasi ve jeopolitik kaynaklı bir sorun yaşamaz isek 2022 yılı ülkemiz için ciddi anlamda iyileşme ve umut vadeden bir yıl olarak geçecektir öngörüye hemfikir oldu.

Panel moderatörü HOTED Onursal Başkanı Hakan Halit Yeni, ‘Kalifiye eleman sorunu, çalışanların sektöre olan güven problemi, yaşadığı ekonomik sıkıntılar ve iş gücü eksikliği’ konularını gündeme getirerek, panelistlere bu sorunlar hakkında görüş ve çözüm önerilerini sordu. 



Ortak cevaplar;

Turizm emekçilerinin hak ettiği ücreti alamadığı,

Bundan dolayı, kalifiye eleman problemini, her sezon öncesi önlerine çıktığı,

Sektörde kalifiye bir elemanın yetişmesi 3-5 yıl sürdüğü,

Ücret azlığı ve  6 aylık sezon sonrası iş çıkarımı gibi gerekçeler nedeniyle geri dönüşlerde istenilen profesyonellikte eleman bulunamadığı, Sektör tecrübesi olmayan insanları bünyelerine almak zorunda kaldıkları, Bu sebeble hem sektörü hem ülke turizmini kötü etkilediği, planlama içinde yapılması gerektiği,.Planın başında da yatak arzının durdurulması gerektiği,

Çok fazla otel olunca kalitenin düşdüğü,

Yenileme dışında otellere bir sınırlama getirilmesi…  şeklinde panelistler görüşlerini sundular.


Yine cevaplara ek olarak; Pandemi sürecinde 2.5 yıl işsiz kalan bir kesim sözkonusu, haklı olarak başka sektörlere kaydıkları, 4 yıldızlı bir otelin müdürlüğünü yapan kişiler marketlerde asgari ücrete çalışır durumda olduğu,

Sektöre olan ilgi soğukluğun, arttığı, 12 ay maaş garantisi, servis, lojman sunmak da bir şey ifade etmez hale geldiğini,

Z kuşağının sektöre yaklaşımı ve ilgisi de neredeyse yok derecede olduğunun altı kalın çizildi.


Sonuç olarak dile getirilen;

Ülke için ciddi sorun. Çok başarılı oteller yapıp içi başarılı personellerle doldurulamadığı sürece kaliteli turizmden bahsetmek mümkün değil. 

Yapılması gerekenler;

Acil olarak yol haritası çıkartılması lazım. Ülkede istihdam sorunu varken yabancı işçi çözümüne de sıcak bakmamakda oldukları, yönetenlerin bu konuda bir şeyler yapması gerektiğini, turizm emekçileri hızla kaybedildiği, 


Sürdürülebilirlik konusunda sektörün sürekli kan kaybettiğini, Kar marjları düşmesine rağmen işletmecilerin bu sorunu kırmak için turizm emekçilerinin maaşlarını iyileştirmede önemli bir artı katkı sağlayacağını, İşverenin artık bakış açısını değiştirmesi gerektiği,

Çünkü sektöre güvenmeyen bir kitle var olduğu,Bu güveni sağlamak için ücretlerin yükselmesi gerektiğini,

Özellikle kapalı olan dönemlerde turizm emekçilerine ciddi destek verilmesi gerektiği,

Devletin de bu noktada kararlı ve emin adımlar atması şart olduğu,

Aksi halde kalifiye personel konusunda her geçen gün zora giden bir turizm sarmalına doğru ilerleniyor.


yilmazparlar@yahoo.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder